Program vi_to (INPUT, OUTPUT);

Før jeg starta min pensjonisttilværelse hadde jeg selvfølgelig et yrkesaktivt liv. Og jeg fant igjen en liten artighet da jeg så i no gamle album, for på slutten av 1980 gikk jeg på Kongsberg Ingeniørhøgskole (KIH) på et spesialopplegg som dengang Televerket hadde lagt opp.

Jeg hadde fått meg jobb i resepsjonen på Televerkets EDB-tjeneste (TET), men hadde allerede da jeg jobba på 018 hørt om at det gikk en gjeng fra Televerket på et opplegg på KIH, så da jeg kom til TET, huka jeg tak i opplæringslederen og stilte noen spørsmål om dette opplegget.

Jo jeg måtte selvfølgelig søke, men fikk vel litt følelsen av at jeg som jobba i resepsjonen hadde vel ikke no særlig der å gjøre.

Men jeg søkte og siden det denne gangen skulle være ren kvinneklasse for å øke kvinneandelen i EDB-miljøet, så ble alle søkerne invitert til å delta på opptaksprøven.

Det var min mulighet. Testen besto av “norsk stil”, vi skulle skrive om et tema, så fikk vi en A4-side med engelsk tekst som skulle oversettes til norsk og så var det hovedoppgaven som besto av en logisk test.

Jeg klarte kravene.

Men av de som tok testen var det kun litt mindre enn halvparten som klarte den, og det var et par for få til å fylle de 20 plassene som var kjøpt på KIH. Dessuten var det et par av de som hadde greid det som trakk seg, så dermed ble det satt i gang en offensiv for å skaffe flere deltakere.

I resepsjonen jobba jeg sammen med ei som hadde begynt litt før meg, og som jeg lurte på om ikke skulle melde seg til å ta opptaksprøven. Da det ble spørsmål om hva den logiske testen gikk ut på, sa jeg at jeg sammenligna den med en litt vrien strikkeoppskrift. Og siden min kollega var god på strikking var jeg rimelig sikker på at hun ville fikse biffen.

Men min sammenligning med strikking hadde kommet opplæringslederen for øre, så en dag jeg havna ved samme bord som han i kantina, ser han strengt på meg og sier. “Å sammenligne den opptaksprøva med strikkeoppskrift er en hån mot den akademiske stand”.

“Det er sikkert fordi du ikke kan strikke”, svarte jeg.

Min kollega klarte prøva og vi starta begge på skolebenken.

Et av fagene var selvfølgelig programering, og vi forsto ganske raskt at den logiske testen var en test på tankegang og logikk ved programering. Men siden jeg hadde kobla det opp mot strikking så fikk jeg med meg ei i klassen som jeg delte hybel med, så vi satte oss ned og skreiv et lite program.

Programmet fikk min kollega som utfordring for å løse, og resultatet ble dette.

 

Og en slik fikk opplæringslederen overrakt som bevis.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg