Lefsebakst

Det nærmer seg jul, og da må en jo ha litt lefse i fryseren.

Her er oldemors Hardangerlefse

4 egg

1 boks seterrømme

1 boks lettrømme

2 ts hornsalt

2 ts bakepulver

mel til passe deig (ca. 750g)

Dette gir 16 emner

Kjevle ut leiven til ca 25 cm og stek på takke. (Kan også stekes i tørr panne)

Jeg blander smør og sukker (og kanel synes jeg er veldig godt), smør en lefse og legg en annen oppå.

Deler i 6 eller 8 snipper avhengig av om du vil ha store eller små snipper.

Så fikk jeg oppskrift på tante Jorund´s tynnlefse.

Det starta med melk og semulegryn som skulle kokes.

 

Men selvfølgelig må en ha Flesberglefse, og i år har jeg brukt oppskrift fra boka Mat fra Numedal

Etter avkkjøling er det klart for smøring

Og så pakking og frysing

Og så har det blitt noen potetlefser

3 bakstekjerringer og en haug på hver.

Og så har vi bakt noen flatbrød, prøvd oss med økologisk mel av svedjerud og spelthvete denne gangen.

Spennende å se hvordan det utvikler seg med muligheter for julefeiringen i år, men det kan vel bli en mulighet for noen julegaver her vil jeg tru.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg