Bestemordag

Dagen i går var en kjempefin dag, ikke bare var det sol og varme, nei jeg hadde bursdag og jeg fikk besøk av mitt eldste barnebarn, vi hadde avtale om å spise lunsj på Blåfarveverket siden hun ikke hadde vært der tidligere.

Turen starta på Haugfoss kaffe´ hvor vi koste oss med lunsj, mitt valg var gruveost. Vi var en liten tur innom og kikket hos Landhandler´n også før vi dro videre.

Da tok vi turen opp til Kittelsen-museet på Blaafarveværkets Koboltgruver hvor temaet er Nøkken.

En kjempespennende runde nede i dypet til nøkken, og ikke minst videoen med historien om Kittelsens liv og kunst.

Vi traff en supertrivelig dame da vi skulle løse billett, og plutselig sto vi der med inngang til både Nyfossum og utstillingen Hjemmets skatter på Blåfarveverket.

Men det var ikke bare vi som følte varmen, da vi starta opp bilen for å reise ned til Nyfossum så lyste det en lampe med melding om at noe måtte sjekkes. En kjapp telefon til “ekspertisen” førte til at vi kjørte videre uten store bekymringer. 

Her var det tekstilutstilling på låven og vi var innom hovedhuset som i tillegg til “museumsverdien” også inneholdt utstilling.

Etter å ha tatt runden både på låven, i hovedhuset og ute i hagen, gikk turen ned til Blåfarveverket og utstillingen Hjemmets skatter.

Og etter en runde innom glasshytta og butikken, gikk ferden til Åmot senter der vi bevilget oss en softis hver. Da var dagens runde tatt, og etter middagen var fortært dro barnebarnet som skulle på trening. Neste post var korpsøving og deretter bevilget jubilanten seg ost og vin til kvelds.

Det er helt fantastisk med bursdag på Facebook, jeg fikk så mange hilsninger at jeg ble mer enn overveldet 🙂

Etter at batteriet på bilen ble kobla fra i en halvtime, da var alt i orden igjen 🙂

Flere av bildene jeg har brukt, har jeg fått av barnebarnet mitt. Hjertelig mange takk for en kjempefin dag Ine.

 

#koboltgruvene #blåfarveverket #nyfossum #harugfoss

4 kommentarer
    1. Forrige torsdag var jeg på Kittelsens Lauvland, og Skredsvigs Hagan, ble noen innlegg om den fine turen. Vel verdt turen ditover også, ikke så veldig langt unna der dere var å koste dere :)) Så ut som en veldig fin dag, nyt denne også – og helgen :))

    2. Jernbanefrua..: Ja jeg leste innlegget ditt, og det er flotte steder. Alt ligger jo i det de kaller Kunstnerdalen. Riktig god helg til deg også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg