På tur til Praha

Litt ekstra lang helg og det ble en tur til Praha.

3 par hadde for en stund siden en liten samling der vi valgte tur og fikk bestilt, på nett selvfølgelig.

Så var det bare å begynne å glede seg. På fredag ettermiddag var ventetiden over og turen starta med bil inn til Gardermoen. Veldig greit å ta et bilde, da er det muligheter for å finne igjen bilen 🙂

Og så var ferien starta.

Flyturen gikk fint og det gikk greit å finne frem på flypassen og få bagasjen. Vi fikk tak i en maxitaxi og kjørte ca en halv time til hotellet der vi skulle bo, nemlig på City Central hotel. Et helt greit hotell til en rimelig penge.

Lørdag morgen ble det frokost og deretter kjøpte vi en 48 timers billett til hopon-hopoff buss linje grøn.

Ganske morsomt at området der vi bodde het Pavlova, er det her kaka kommer fra? Det er nok en annen grunn, torvet er oppkalt etter den russiske fysiologen Ivan Pavlov.

Med høretelefoner og norsk guide på øret hadde vi plan om å se oss ut steder vi ønsket å se nærmere på dagen etter, men i billetten var det også inkludert en båttur på Moldau. Denne fant vi ut at passet fint å ta med på første runde, så vi hoppa av på stoppestedet for båttur.

Vi fant imidlertid ut at båten akkurat hadde reist, og det var en time til neste. Det førte oss inn på en båtrestaurant like ved, og når det blir litt inntak av flytende må det også noe ut. Og skiltet på dørene måtte jeg bare ta bilde av. Artige 😉

Så var vi klare for tur på Moldau eller Vltava som vi fant ut at den het i Tsjekkia. Vi kjørte under Karlsbroen  og fire av de andre broen, og feira turen med en flaske “sprudlevann” og lunsj.

Praha byr på utrolig mange muligheter, men det er jo Pilsens hjemland, så en tur innom Staropramen Brewery Wisitor Center for smaksprøver var en av aktivitetene. Og ett ord lærte vi, na zdraví.

Konjakken ble servert i enorme glass, og maten var både omfangsrik og nydelig på smak. Helt klart at det er mulig å kose seg her.

Alt rakk vi selvfølgelig ikke å få med, så det er nok mye å oppleve om turen skulle gå til Praha ved en senere anledning også, men på søndag hadde vi hopp av og hopp på flere ganger. Vi var på borgen, gikk trapper, og over Karlsbroen, på torget i gamlebyen. Mandag brukte vi apostlenes hester og turen gikk rundt i gamlebyen, innom kirker, på marked og innom noen kafeer og restauranter selvfølgelig.

Praha kan absolutt anbefales, byen frister faktisk til gjentakelse, selv om jeg i prinsippet gjerne vil reise til nye steder der jeg ikke har vært tidligere.

En kjempefin tur med utrolig trivelig reisefølge, så jeg må bare si hjertelig mange takk for en kjempefin tur.