Uutholdelig lydnivå

Kjempeflott musikk, hadde den bare ikke vært så høy. I går var det Dansegalla i Drammenshallen. Etter å ha vanka på slike tilstelninger en del år så har vi lært at sov i ro er tingen, men til og med da var musikken høy, så jeg lurer på hvem som hører så dårlig at de må overdøve alt og alle. Og det som er det aller verste er jo at de ødelegger musikken med at det piper og låter i alle kanter. Jeg har en inderlig bønn til alle som stiller med lyd på slike tilstelninger, la de som fortsatt har hørselen i behold og som ikke ønsker å ødelegge den, få styre styrken. 

De to siste årene på Dansefestivalen på Sel har jeg opplevd at de har hatt folk på “klåfingbordet” som har styrt lydnivået veldig bra, prisverdig 🙂 Bevis på at det lar seg gjøre.


 

Første timen med Contrazt, var vel lydnivået til å leve med. Men så kom Lasse Stefanz og da var det full guffe, så i med ørepropper, bedre ble det ikke da Rune Rudberg band entret senen. Jeg holder ikke ut 6 timer med så høy lyd, så vi tok kvelden etter ca fire og en halv. 

Men en liten morsom opplevelse må jeg ta med. Rune Rudberg band spilte en sang om Kjedekassa.

video:IMG_4943
Denne ble laget av Mr. Ray til pappa Kay (hør orginalen her)  den samme Kay laget valsen Dua til meg på 60-årsdagen min 🙂 Tenk å ha fått en helt egen vals 🙂


 

Kan noen fortelle meg hvorfor orkestrene ønsker å ødelegge sin egen musikk med volum, dunder og sprak?

Når det er sagt var det en trivelig kveld med gode venner og en god porsjon dans.

 

#dans #dansegalla #drammenshallen 

(For ordens skyls: Innlegget er ikke sponsa)

8 kommentarer
    1. Jeg er enig i att det ofte kan være høy og dårlig lyd på mange dansegallaer/dansefester…….
      Når det oppleves for høy lyd, så kan gjerne den tunge bassen dominere kraftig, og den slår i magen, og kan være den eneste synderen i hele lydbildet, eller kanskje du opplever for høye trommer?
      Høy basstromme, høy skarptromme, eller resten av trommesettet, kan også ødelegge det totale lydbildet! Sologitaristen kan også være den eneste som ødelegger lydbildet, med for intens og høy lyd på senen, selv om han spiller de vakreste gitarsoloer…….
      Som oftest er det lydmannen har som oppgave å balansere lydbildet,
      så ingen instrumenter overdøver hverandre, eller spiller for høyt i forhold til vokalisten!
      Vokalen skal ikke ha for mye bass, men ha passe diskant (klarhet) og ikke for mye mellomtone, som gir en ullen og utydelig lydkvalitet!
      God lyd for meg, er att den skal føles så behagelig som mulig, selv om lydvolumet er høyt.
      God lyd kan også være lav lyd, men da skal du føle det er en så stor og mektig lyd som mulig, med god spredning,og att du kjenner ett passe trøkk!
      Dessverre så er ikke idrettshaller egnet for konserter eller dans,
      og dessverre blir det helt feil akustikk, eller for mye romling/støy i hallen….. En idrettshall er bygget for ballspill som f.eks håndball, fotball eller Volleyball++……
      På en dansegalla bør det være MINST 2 band på senen, for da kan en kjøre nonstop dans fra klokken 20.00-02.00, og da blir det også mulighet for en lengre dansekveld, og god variasjon av band som publikum setter pris på!

    2. Anonym: Balanse er viktig, og ja idrettshaller er ikke de enkleste når det gjelder lyd, men om volumknappen kunne skrus noen hakk ned på hele rabalderet så hadde det hjelpa mye. Det bør ikke være nødvendig å stille med hørselvern for å gå på dans. Greit med nonstop dans, om det er akseptabel lyd, men ellers foretrekker jeg en pause innimellom for å “lufte øra” litt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg