Bakedag før jul

Her i området er det tradisjon med mølje til jul. Egentlig skal det være på juleaften formiddag, men i denne familien er det flytta til siste helgen før jul. Det er nemlig samling av storfamilien, det vil si to søsken med respektive, barn, svigerbarn og barnebarn.

Og i dag var det altså baking av møljebrød, eller flatbrød, med hele gjengen, og kjevling måtte selvfølgelig gå på rundgang.

Vi finner stadig forbedringspotensiale. Oppskrifta virker grei, vi baker ut i byggmel, og i år fant vi ut at det gode gamle rilla trekjevle var det som funka best. 

Og steikinga går unna.

Og jeg vil tro det skal holde til møljeselskap med det her…

Esken ble for liten a gitt 🙂


Tradisjon er tradisjon, og når en flytter inn i familier med andre tradisjoner så er det jo bare å henge med. Men jeg må vel innrømme at jeg foretrekker flatbrød med melk og sukker fremfor kjøttkraft og pepper 😉 For meg starter jula når jeg får julegrøten på lille juleaften, det er nemlig den tradisjonen jeg vokste opp med på juleaften formiddag (men som også har blitt flytta litt på).

Har du førjulstradisjoner?

#mølje #flatbrød #baking

 

4 kommentarer
    1. Så koselig tradisjon 🙂 Er liksom litt juleforberedelser, og godt å starte tidlig 🙂 Eneste juletradisjon jeg har hatt noen år i voksen alder, er adventskalender på blogg 😀 Ellers er jeg lite julete av meg .. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg