Det var en gang

For mange, mange år siden strikket jeg en genser med rutemønster. Jeg har selvfølgelig ikke klart å finne igjen mønsteret men la opp noen masker og fant ut at jeg skulle prøve å gjenskape samme mønster.

Veit fortsatt ikke hva det skal bli, ei lue kanskje?

Det starter med halve ruter med glattstrikk frem og tilbake, strikkes ved å ta med en ny mask fra vrangborden for hver gang.

Maskeantallet må derfor være delelig med det antall masker du har pr rute. Jeg har 10 m pr rute her.

Når alle de halve rutene er ferdige, starter en med de hele rutene. Nå skal en ta opp maskene i kanten på den halve rute (like mange som du har pr rute) i mitt tilfelle tar jeg opp 10 masker. Så strikker jeg disse + 1 maske fra neste rute. Snu og fell de to første masker sammen, gjør likedan på neste hele veien rundt.
 

Spennende å se hva og hvordan dette blir til slutt.

Noen som har oppskrift på genser med slikt mønster?

#håndarbeid #rutestrikk #flettestrikk #strikking

10 kommentarer

Siste innlegg