Kutt røyken………

I dag har jeg faktisk et lite jubileum, 11 år siden jeg fant ut at jeg skulle se hvor lenge jeg kunne klare meg uten røyk. Jeg hadde selvfølgelig fått mange kommentarer og velmenende råd tidligere, om å kutte røyken, men i mitt hode var jeg ikke klar, jeg ble vel heller litt provosert, selv om det var aldri så barnslig.

Jeg hadde prøvd en gang før, og klarte å holde meg i ca 1 år før jeg sprakk. Karakteren var ikke god nok da jeg havna i “dårlig selskap”.

Men så for 11 år siden ble jeg så dårlig at jeg lå rett ut i 2 dager, uten å orke å tenke på verken mat eller røyk. Så når jeg omsider begynte å komme meg til hektene så tenkte jeg at jeg kunne jo se hvor lenge jeg greide å la røyken ligge, da hadde jeg starta med et par dager, og jeg skulle ikke slutte bare se hvor lenge jeg kunne la det være.


 

Den første tida fant jeg vel ut at det ikke var røykesuget som var det verste, men vanen. Jeg tok meg i at jeg automatisk tok etter røykpakka i lomma, så jeg måtte tenke meg om for å koble over til å innstille hjernen på at jeg ikke behøvde den røyken.

Jeg har prøvd å smake flere ganger etterpå, men det er bare for å konstatere at det er helt greit å la røyken ligge. Så fra å være storrøyker i maaaaange år, er jeg nå absolutt fornøyd med å ha herredømme over røyken, i motsetning til før da den hadde herredømme over meg.

Jeg har ikke blitt rik, men forhåpentlig fått bedre helse for, pengene har nok heller gått med til andre mer opplevelsesrike aktiviteter.

Jeg hadde en oversikt på hva jeg sparte de første årene, og det var ganske skremmende summer som gikk opp i røyk. Jeg prøvde meg derfor på en Røykesluttkalkulatoren på Din side og fikk følgende svar.

Har du vært røykfri i 2952 dager har du spart 154.980 kroner.

(Illustrasjonene er hentet på nettet)

#røykeslutt 

6 kommentarer
    1. Jeg hadde aldri røyksuget jeg…hos meg handlet alt om VANEN…Hoybbyen på et vis… Jeg visste derfor at den dagen jeg bestemmer meg, blir det ikke problem å slutte. Jeg må bare VILLE det nok…Og det gjorde jeg en dag, og jeg bestemte datoen. Og sluttet på dagen uten problem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg