Assosiasjon

 

Jeg leste et blogginnlegg i går, som ga meg assoiasjon til egne opplevelser som jeg fikk lyst til å skrive om.

Den første var for lenge siden, jeg jobbet på opplysningen i Televerket, og vi hadde møte med besøk av personaldirektøren som fortalte om hvilke muligheter som fantes av kurs og utdanning i Televerket. Mange kurs, og i en bisetning nærmest, ble det også nevnt at det var igangsatt et samarbeid med KIH om 1 1/2 års EDB-utdanning, og det var det som i utgangspunktet gjorde meg interessert. Det var vel derimot tydelig å forstå at vi som jobba som ekspeditør, var nok dette å sikte litt høyt. 

Men noen omveier må en jo ta, så jeg fikk jobb i resepsjonen i den gang, dataavdelingen i Televerket. Der var det jo nesten bare ingeniører som hadde sine jobber, bortsett fra noen i resepsjonen og kontormedarbeidere. Det var stort sett bare menn i denne bransjen, og Televerket ønsket å utvide kvinneandelen, ref nevnte EDB-utdannin. Jeg tok da kontakt med dataavdelingens egen opplæringsleder og var nysgjerrig på mulighetene. Det var vel samme holdningen å spore der, som resepsjonist og uten eksamen fra gymnaset hadde jeg nok lite å stille opp med, men siden kriteriene for opptak var opptaksprøve fikk jeg beskjed om at jeg bare måtte søke.

Motstanden blant ingeniørene var heller ikke bare positiv til at det skulle flere kvinner inn i miljøet, det reduserer statusen på yrket var det sågar en som uttalte.

Da resultatet fra opptaksprøven kom tilbake ferdig rettet så var nok opplæringslederen minst like overrasket som meg, for han kom med informasjonen om at jeg hadde klart testen med glans.

Men historien endte ikke her, for det var kjøpt 20 plasser og fra det første opptaket var det kun 17 eller 18 som hadde klart kravet. Det ble derfor gjort en “kriseaksjon” for å få fylt opp de siste plassene. Jeg tok for meg ei jeg jobba sammen med i resepsjonen og sa at hun burde søke, men hun ville ha greie på hva denne oppgaven gikk ut på før hun melte sin interesse. 

Oppgaven var nok basert på programering, logisk tenking, så for å gjøre det litt enklere sa jeg at det minnet meg litt om strikkeoppskrift på for eksempel duk eller kunststrikk. Der må du både følge en beskrivelse i tillegg til et diagram gjerne. Du kan strikke sa jeg, så dette fikser du.

Min kollega tok testen og som ventet gikk det veldig greit.

Men det hadde tydeligvis kommet opplæringslederen for øre at jeg hadde sammenlignet opptaksprøven med stikkeoppskrift, så en dag vi ble sittende ved samme bord i kantinen ser han strengt på meg og sier; “Å du, som sammenligner opptaksprøven med strikkeoppskrift, det er en hån mot den akademiske stand”.

Jeg kunne ikke dy meg så jeg svarte bare; “Det må jo være forde du ikke kan strikke”.

Det handler om holdninger og respekt for andre mennesker tenker jeg, men hvorfor det er slik har jeg ikke no svar på.

 

 

Dette er ikke den eneste gangen jeg har møtt den type holdning, så jeg kommer nok med flere historier siden. Og denne historien endte heller ikke her, så om noen vil høre fortsettelsen må dere bare komme med ønske i kommentarfeltet.

#holdninger #respekt

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg