Jeg undrer….

Fikk lyst til å hente frem igjen et tidligere innlegg.

Var innom en blogg som analyserte vitser. Ok, noen har sikkert glede av det også, men skal ikke vitser bare være morsomt? Selvfølgelig er det noen som blir “hengt ut” for at det skal bli morsomt, men er ikke det politisk riktig det nå?

Jeg er født og oppvokst på landet og har dialekt, og er stolt av det. I mine yngre dager jobbet jeg på 018 opplysningen i Televerket, og der fikk jeg mange ganger spørsmål om hvor jeg kom fra. Jeg kommer fra en liten sidedal i Numedal som Lyngdal, men fant fort ut at Lyngdal forbandt folk med Lyngdal i Vest-Agder og Numedal ble forveksla med Lommedalen i Bærum. Løsningen ble derfor at jeg kom 3 mil fra Kongsberg. Noen forveksla også Kongsberg med Kongsvinger, men nok om det.

En av gangene jeg fikk spørsmål om hvor jeg kom fra, svarte jeg; “3 mil fra Kongsberg”, hvorpå det ble stille en god stund i andre enden. Så kom det. “Kongsberg? Men det er da lenge siden de lærte å prate der.”

En selvopplevd vits vil jeg si, og ja, den som kom med denne uttalelsen, mente han at de som ikke prater bymål er mindre begavet på grunn av at de “ikke har lært å prate”? Jeg bare undrer, og lurer på om det er politisk ukorrekt å synes at dette var en morsom hendelse som jeg forteller som en god historie.

#dialekt #vits 

Følg meg på Bloglovin

5 kommentarer
    1. Dialekter er fint. Jeg synes det er EKSTRA greit å tulle med dialekt om den som eier dialekten gjør det selv. Men man trenger ikke være politisk korrekt på ALT synes jeg, det må være rom for LITT tull med enkelte ting 🙂

    2. Syns man kan tulle med det meste jeg..noen få unntak som går på person er det jo ! Her i Mjøndær`n snakker vi jo ganske breit..har fått kommentarer på det om jeg er i Oslo..er litt “kry” av det jeg..hehe..
      Veldig koselig bilde her <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg