Ikke bare sommer og sol

Sommeren har kommet, og det er stort sett bare å nyte livet i fulle drag. Men også i slike vakre omgivelser går livet sin gang og noen trekker sitt siste åndedrett. Denne gangen en gammel far, bestefar og oldefar som har levd et godt og innholdsrikt liv i over 90 år, men for de som blir igjen er savnet og sorgen likevel et faktum. Uansett hvordan vi snur og vender på det, så vil sorgen være der, men også mange og fine minner, små og store øyeblikk.

Noen mener det er feil å samles til “etegilde” etter den seremonielle seansen. Jeg synes det er en fin ting å kunne samles til minnesamvær, men hvorfor har vi gått vekk fra den gamle tradisjonen med gravøl, der de som kom hadde med seg sending. Det er vel det vi i dag kaller spleiselag.

Vi har i mange år arrangert grillfest, der gjestene tar med seg egen mat og drikke og vi kan nyte samværet uten at noen blir ruinert av å skulle dekke alle kostnadene. For meg er det samværet og den fine anledningen til å treffe familie og venner som er hovedingrediensen. Også ellers i vår stressende hverdag så har vi ikke tid til å besøke hverandre, i alle fall ikke uten å være invitert. Jeg er oppvokst på landet, der gikk vi til hverandre uten at vi måtte ha fått invitasjon eller måtte avtale time. Det er noe jeg fortsatt har vanskelig for å respektere og sikkert enda vanskeligere nå som jeg får enda bedre tid og anledning til å ta meg en tur på besøk.

Jeg sitter og tenker at den dagen det er min tur til å trekke mitt siste åndedrett, da ønsker jeg at de som føler for det skal få lov til å sørge men ikke for lenge, jeg ønsker kremasjon, men minnesamværet ønsker jeg at mine venner og etterlatte kan feire som et ekte gammeldags gravøl, gjerne med fest og dans. Livet går videre, så hvorfor dvele ved fortiden som er over? så derfor ønsker jeg heller ikke at noen skal være forpliktet til å ha et gravsted de må passe på, få dårlig samvittighet for at blomstene tørker eller ikke får planta i tide. Spre asken i vår skjønne natur, det er mitt ønske.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg