Miljøvern

Pinsen 2016

Naturen er vakker når den bader seg i solskinn, men veiene vi kjører på er ikke like mye å skryte av, hverken i sol eller regn. I går skulle jeg hente min mor og kjøre henne til min søster hvor hun skal feirer pinse og 17. mai sammen med barnebarna på Nesodden. Første etappe består av en etappe på grusvei mellom Nævra og Letmolia, en fylkesvei de jobba hardt med for et par år siden, men resultatet ble vel ikke noe å rope veldig høyt hurra for, den er fortsatt best egnet som rallyløype selv om den er merka som fylkesvei på kartet. Kan jo også ta med at jeg flere ganger har møtt eller kommet etter utenlandske trailere på den strekningen, grunnen er at den kommer opp som korteste alternativ mellom Oslo og Bergen gps`n, og når en trailer først har klart å komme seg inn på den veien kommer den ikke ut igjen før i andre enden.

Men jeg har lenge lurt på en ting. Miljøvern, skal ikke det være ting som tar vare på miljøet? Når detta er korteste veien mellom Oslo og Bergen, hvorfor blir ikke den da utbedra og tilgjengeliggjort slik at trafikken kan velge den korteste veien, det vil være en vinn vinn situasjon for alle, det vil spare miljøet da korteste veien vil kreve mindre drivstoff per kjøretøy fra Oslo til Bergen, og det betyr vel miljøvern, eller?

Hvorfor må alle veier legges innom alle tettsteder? Er det ikke bedre at det blir laget avkjøringer for de som skal til et sted som ikke befinner seg etter hovedveien, det er vel det som er gjort med motorveiene og de større veiene nedover i Europa.

Så kan vi ta en titt på enda en etappe på denne turen, nemlig Oslofjord-tunellen. Det kan umulig være korteste strekningen først å kjøre helt i bunn under Oslofjorden, og deretter opp igjen på andre sida, miljøvennlig? Ei bru over vil vel ikke bli så høy og så bratt at det vil være plagsomt med større kjøretøy som enten tar fyr eller stopper opp i de bratte ned eller oppstigningene. Det så jeg nemlig eksempel på da jeg reiste hjem. Da sto det en buss i bunnen av tunellen, tydelig at den hadde stoppa for forran sto en bergingsbil med alle gule blinkende lys på og bak en annen buss med varselblinkingen på. Trafikken mot Drøbak var stanset før de kom inn i tunellen og køen nådde langt på yttersida neste tunell. Jeg kjører ikke der så ofte, ca 1 gang i året eller så, og det er faktisk 2. gang jeg opplever stopp i tunellen.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg