Sommerjobben er utført

Nok en sommer er på hell, og budeiejobben er igjen fullført. 2 uker under mektige Brea.

Som tidligere år har barnebarn vært med, i år var faktisk alle våre borsett fra minstemann innom, og vi fikk foreviga hele flokken.

Vi hadde noen fantastiske dager med kjempeflott vær og flere måltider ble inntatt i solveggen. Men det var dessverre også noen dager med skikkelig uvær. Vi hadde et par kvelder med torden, den ene var ganske så heftig, lyste opp hele området og drønnet fra fjellet over oss var ganske voldsomt. Og ei hagleskur reiste også over oss.

I 2014 fikk vi en liten utfordring av geiteeieren, hun hadde funnet noe garn og ferdigstrikkede lapper etter svigerbestemoren sin, og det ble fraktet til seterbua med oppfordring om at alle som var avløsere eller bare kom på besøk skulle bidra med å strikke en lapp eller fler. Når vi nå telte opp, fant vi ut at det var nok lapper, så årets prosjekt ble å få satt de sammen til teppe.

Kan hende noen kjenner igjen lappene de har strikka?

I år hadde vi 127 melkegeiter og ca 60 killinger. Geitene blir melka 2 ganger daglig, og når vi skal være ferdig så melkebilen får med seg morrasellet når han kommer litt over 7 på morran (tre dager i uka) sier det seg selv at det blir noen tidlige morgner.

Tar med noen flere bilder som jeg synes taler for seg selv.

Melka blir levert til Tine, så når oppdragsgiveren oppdaga at jeg hadde kjøpt Q, fikk jeg beskjed om at det var oppsigelsesgrunn. Jammen godt jeg har fått tilbud om jobb på ei annen seter da svarte jeg. Men da var det bare ment som en advarsel, fikk jeg øre. Ja så da blir det vel geitestell neste sommer også får vi håpe.

#seter #geiter #brea #ål #level #støl

Følg meg gjerne på Bloglovin

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg