Ostekake med gjenbruk av kirsebær

Det finnes mange oppskrifter på ostekaker, også med kirsebær, men i disse dager er det jo inn å ikke kaste mat. Derfor har jeg lurt på hva jeg kan bruke kiresbærene som er brukt til å lage likør på.

Jeg har altså fryst kirsebærene etter å ha tappet av likøren. Om steinen ikke er tatt ut må det gjøres.  Jeg tilsetter en skvett vann da bærene kan være lit tørre. Så må det kokes for å få ut alkoholen.

Her har jeg brukt ca 5 dl frosne kirsebær.

Jeg tar ut ca halvparten (beholder som hele bær), mens resten blir igjen i kjelen.

Skrell et eple og del opp, ha det i kjelen

Tilsett 3-4 dråper vaniljeessens

Knus alt sammen med en stavmixer, og kok opp.

Så har jeg i en halv pk. sitrongele for å få litt stivelse.

Bland i de hele bærene og la det stå til avkjøling.

Jeg benytter en ildfast form 25  x 35  cm

Oppskrift:

2 pk Bixit (evt. annen søt kjeks)

250g smør

Knus kjeksen og  smelt smøret, bland sammen og legg i bunnen på formen.

2 pk Philadelpia ost blandes med 2 kopper melis, og legges over bunnen.

På toppen har jeg kirsebærblandingen min. Avkjøl et par timer, og så er den klar til servering.

Mmmm, den smaker helt fortreffelig.

#ostekake #kirsebær #kirsebærlikør

2 kommentarer
    1. Nam ! Kirsebær er jo så godt, men noe vi bruker lite av.. Hadde kirsebærtre i barndomshjemmet og mamma lagde så deilig saft av det 🙂 Kan tenke meg kaka smakte godt ja <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg