Etter den søte kløe kommer den sure svie

Så heter det i et ordtak, og det er vel hva jeg føler litt på nå. Jeg var på vei hjem fra en helt fantastisk uke i Dubai, men da var det noe som skjedde når jeg skulle tygge. Det gjorde så vondt at jeg måtte fylle på med smertestillende. Da jeg kom meg hjem til tannlegen og fikk tatt røntgen, viste det seg at jeg hadde fått betennelse i tuppen på en rot – i ei tann som var rotfyllt. Trodde faktisk at rotfyllt tenner var døde, men her skal jeg si det var liv. Ene kinnet hovna opp, så jeg var en smule skeiv, men etter å ha gått på penicillin i noen dager nå, så er hevelsen på tur tilbake, smertene nesten borte så jeg håper det går over.

Jeg håper ikke det har en sammenheng med at jeg har hatt en tannkjøttsykdom eller pyrea. Slik jeg har fått det fortalt er det arvelig, bakterier som har litt feil innstilling og derfor ser på tennene som fremmedlegeme som skal fjernes. Resultatet er at det blir “lommer” i tannkjøttet rundt tennene der det samler seg bakterier. Jeg var i mange år hos tannpleier og renset disse “lommene”, jeg opererte, skar vekk noe av tannkjøttet for å fjerne lommene, og jeg fikk tenner som løsnet.

Men så kom jeg til tannlegen som henviste meg til en ekspert på området. Der var jeg gjennom en behandling med full rens + tablettkur, skyllinger osv. som resulterte i at jeg ble friskmeldt. Bakteriene som gjør at tennene løsner var vekk, ingen tenner har løsnet og ingen flere “lommer# har dukka opp. 

Dattera mi hadde også starta prosessen med rensing, så jeg fikk sendt henne til samme prosessen, og hun har faktisk fått stoppa det før hun kom så langt at det ble løse tenner. 

Det sies at dette er definert som sykdom, men det blir ikke dekket av det offentlige om en ikke må trekke tenner?????????

Jeg fikk nemlig dekket deler av innsetting av bro, på grunn av at jeg måtte trekke noen av de løse tennene. Men den behandlingen som stoppa det og gjorde meg frisk, det måtte jeg punge ut for fra egen lomme. Jeg er selvfølgelig sjeleglad for at jeg fikk den behandlinga, og det var verdt hver eneste krone, men en kan jo stille spørsmål ved logikken i hva som dekkes og ikke.

 

#tannkjøttsykdom #pyrea 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg