Reiseskildring – Kapp Verde

Helt nytt reisemål ble valgt, nemlig Sal, en av Kapp Verde øyene. Jeg har hatt et ønske om å dra dit en stund, men det har altså ikke blitt realitet før nå.

Vi hadde valgt Ving, og flyturen skulle starte på Gardermoen og derfra til Gøteborg, før vi tok fatt på siste strekningen på ca 6 og en halv time.

I avgangshallen traff jeg kjente som også skulle på samme fly. Vi skulle forøvrig ikke til samme hotell, så etter at vi omsider kom oss igjennom en manuell passkontroll (pga datatrøbbel) som tok omtrent en time eller så i kø, så jeg ikke mer til de.

En liten busstur og så var vi fremme på hotellet vårt.  Så var det bare å komme seg ut i sola.

Ny dag, nye muligheter. Byvandring i Santa Maria men siden det ikke finnes gateadresser på Sal, så var det litt leting før vi fant Ving-guiden vår, men så starta vi på rusleturen vår.

Vi hilste på noen restaurantinnehavere som ønsket oss velkommenn tilbake for å smake deres fortreffelige retter, noen stilte sågar med egen musiker. Vi gikk forbi et par kirker og ble fortalt at de hvite var katolske og de blå var protestantiske.

Byen er ikke stor, den består stort sett av 3 paralelle gater, derfor ble det tid til å nyte solen og bade litt i basenget. Hver dag kom vi inn til nye kunstverk på sengen, så servicen var upåklagelig. Og en spasertur på stranda gjorde at vi ble vitne til ekteskapsinngåels.

Når en først er på koseferie er det vel bare helt naturlig å ta en tur innom på SPA, og det gjorde vi.

Det ble hårvask, behandling av både hender og føtter og en hel kropsmasasje. Og selvfølgelig må en passe på væskeinntaket i varmen.

Men når vi først er på langtur ønsker vi selvfølgelig å se litt av omgivelsene, så vi meldte oss på en busstur rundt på øya. Men den kommer i neste innlegg så følg med.