Bursdagskos

Noen sier at det ikke er noe å feire når en blir så gammel, men jeg liker å feire litt jeg, og i disse FB tider raser det inn med bursdagshilsninger fra fjern og nær, helt overveldende.

Men skal en feire så må en ha litt å kose seg med, så det ble en enkel ostekake. Fikk oppskrift av søstera mi, men ho hadde funnet den på nett tror jeg.

Siden jeg lager kirsebærlikør så får jeg no bær til overs når jeg tapper av likøren, så jeg har noe alkoholiserte kirsebær i frysen.

Etter at jeg fikk denne oppskrifta på ostekake så lager jeg altså kirsebærkompotten av disse bærene.

Jeg tar ut steinene (ca 600 g bær), har i ca 2 dl eplejus (en del av safta i bærene har jo havna i likøren), men for å få litt kompottkonsistens tar jeg 2-3 ts maizena stivelse og rører ut i eplejusen. Kokes i noen minutter slik at alkoholen fordamper. Smak til med noen vaniljedråper. Kompotten avkjøles.

Kakebunnen består av 1 pakke bixit som knuses og blandes med 100 g smeltet smør/margarin.

Kremen består av 1 boks kremfløte som piskes. 

1 boks Philadelpia ost som blandes med 100 g melis, og deretter blandes i den piskede kremen.

Legg på den avkjølte kirsebærkompotten.

Klar til servering!
 


 

Men så fikk jeg besøk, og de hadde med seg kake, og for en kake, kjempefin. Og den har eldste dattera bakt til meg.

Med strikketøy, synål, målbånd og knapper skulle vel den være tilpasset mottakeren, jeg er imponert 🙂

Og jeg er takknemlig og føler at det ble en super feiring med masse oppmerksomhet, så hjertelig takk!

#kake #bursdag #ostekake

6 kommentarer
    1. Litt ekstra kos må en ha på bursdager uansett alder..har du bursdag i dag ? I så fall gratulerer så mye, eller gratulerer med dagen som var eller kommer :)) Ostekake med kirsebær hørtes nydelig ut :)) Og den du fikk var jo kjempestilig :)) Kos deg med kvelden <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg