Svar på eget spørsmål…..

En morsom historie egentlig, og muligens med en liten brodd.

I min yrkesaktive periode var jeg blant annet ansatt i Televerket, og der var det en del tilbud om opplæring av ymse slag. Ett av disse var et opplegg for å bidra til å få flere jenter inn i det til da så mannsdominerte faget som ble kalt EDB. 1 år med EDB fagene fra 3-årig ingeniørutdanning + 1/2 år med prosjektjobbing direkte retta mot Televerket.

For å komme inn måtte vi gjennom en opptaksprøve som besto av en logisk test, engelsk oversettelse og norsk stil. Den logiske testen var den som talte mest.

Da dette ble aktuelt jobbet jeg i resepsjonen på EDB avdelingen, eller Televerkets EDB Tjeneste (TET) hvor vi hadde en egen opplæringsleder.

Jeg ble absolutt oppmuntret til å søke, men når det gjaldt opplæringslederen følte jeg vel at budskapet også inneholdt en melding om at siden jeg jobbet i resepsjonen så var det vel muligens ikke no for meg. Men jeg søkte og fikk 5. beste resultat på den logiske testen (av ca 40). Og selvfølgelig var opplæringslederen minst like overraska som meg.

Men så viste det seg at Televerket hadde kjøpt 20 plasser på ingeniørhøyskolen, og det var kun 18 som klarte kravene som var satt. Det betydde at de prøvde å få noen flere til å ta testen slik at de kunne fylle alle de kjøpte plassene. 

Siden jeg klarte denne testen, så prøvde jeg å oppmuntre mine kolleger i resepsjonen til å hive seg med, og ei av de gjorde det og klarte også prøva, etter at jeg hadde prøvd å forklare hva den logiske testen gikk ut på ved å sammenligne det med strikkeoppskrift. Siden vi begge var ganske gode på strikking var det helt logisk. I ettertid forsto jeg at testen var en logisk prøve for å finne egenskaper og evner til programmering. 

Etter at min kollega også hadde klart testen og fått plass på skolen, møtte jeg opplæringslederen i kantina en dag, og da var han ganske stiks. “Du – å sammenligne den testen med strikkeoppskrift, det er en hån i mot den akademiske stand”. “Ja men det er nok bare fordi at du ikke kan strikke“, svarte jeg. Og da ble det selvfølgelig en liten diskusjon om det, uten at vi ble enige.

Når vi så var vel plassert på skolen og hadde starta opplæinga i pascalprogramering, var ikke veien lang for å skrive en stikkeoppskrift i pascalprogramkode.

To av oss programerte og den 3. utførte oppgaven, som ble en parvott. 

Så moralen er vel at en ikke skal undervurdere de som kan strikkekunsten, den kan fort være til hjelp i andre sammenhenger 😉

#strikking

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg