Bestemors julegrøt

Nå er det jul. Jeg har fortært litt for mye av julegrøten, som betyr at jeg ble litt for mett. 

Bestemors julegrøt består av risengrynsgrøt og rømmegrøt, så det starta på formiddagen i dag med å lage “Dynegrøt”.

Den ble pakka inn i avispapir og satt i steikovnen.

Seinere i dag så var det rømmegrøten. 

Når begge er klare legges de lagvis i bollen.

Først den ene, 

og så den andre.

Når du forsyner deg fra bollen får du med litt av hver sort. Med fløtt, sukker, kanel og rød saft til, mmmmmm.

Det her er tradisjon for meg. I gamle dager hadde bestemor og bestefar slik grøt på juleaften, de spiste ribba på 1. dag jul. Men når jeg var lita hadde vi ribbe på juleaften, men jeg var alltid inne hos bestemor og bestefar for å få julegrøt på formiddagen, så fik de komme inn til oss og spise rippe på kvelden. Seinere har vi flytta julegrøten til lille juleaften, og det har nok blitt servert julegrøt på gården i kveld også, med en liten tallerken til nissen på låven. Så tradisjonen lever videre.

Nå er det jul! 

Ønsker alle en riktig god og fredfull julefeiring!

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg